An inventory of the top 25 evangelical influencers on Instagram and the main topics addressed by each of them, according to artificial intelligence.
DOI:
https://doi.org/10.5971/teocon.2025v1.e025007Keywords:
Evangelical infl uencers, Instagram, Artificial intelligenceAbstract
This work aims to carry out an inventory of the 25 main evangelical infl uencers in Brazil and the main topics addressed by each of them, with the intention of understanding the relationship between infl uencers, followers and content presented with a special focus on Instagram. To collect data on the topics addressed by them, the Microsoft Copilot Artifi cial Intelligence tool was used, as well as data capture with the respective profi les of these infl uencers on Instagram. For data collection, the Microsoft Copilot Artifi cial Intelligence tool was used, as well as the capture of data with the respective profi les of these infl uencers on Instagram. As a starting point, we used the survey released in September 2023 by anthropologist Juliano Spyer, through the consultancy Nosotros, which at the time analyzed 44 evangelical infl uencers on various digital social media. Given the volatility of the number of followers of these digital celebrities, the 25 main infl uencers found in September 2024 were listed only, all with more than 2.5 million followers. The research aims to off er new resources for those who seek in their research to understand the power of infl uence of digital social media in religious mobilization, but also in the political-social environment, of a certain spectrum of Brazilian Protestantism.
References
COPILOT. Os 25 principais infl uencers evangélicos no Instagram e os principais temas abordados por cada um deles. Microsoft 365 Copilot Versão de 1º de novembro de 2023. Inteligência Artifi cial. Disponível em: https://copilot.microsoft. com/. Acesso em: 26 set. 2024.
LOPES, Leiliane. Lista dos principais influenciadores evangélicos tem Eyshila, Camila Barros e Anderson Freire. EXIBIRGOSPEL. Disponível em: https://exibirgospel. com.br/lista-dos-principais-infl uenciadores-evangelicos-tem-eyshila-camila-barrose-anderson-freire/. Acesso em 30 jun. 2024.
MACÊDO, Isis Larissa Nóbrega. O Instagram como ferramenta de consumo de moda: uma análise do papel das líderes de opinião para o comportamento de compra das adolescentes. 2016. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
MORI, Letícia. Jesus Motivacional: quem são os coaches evangélicos’. BBC BRASIL. Disponível em; https://Instagram.bbc.com/portuguese/articles/c4n879prr6do. Acesso em 30 set. 2024.
ROSA, Vika. Geração Z, Millennial, Boomer e mais: em que ano começou cada geração? entenda as características e particularidades. IGN Brasil. Disponível em: https:// br.ign.com/ciencia/122940/feature/geracao-z-millenial-boomer-e-mais-em-queano-comecou-cada-geracao-entenda-as-caracteristicas-e-parti. Acesso em: 30 set. 2024.
SAIBA Quem é Nikolas Ferreira, deputado bolsonarista mineiro que vai presidir a comissão de Educação. O Globo, Rio de Janeiro, 8 mar.2024. Disponível em: https://oglobo. globo.com/ politica/noticia/2024/03/08/saiba-quem-e-nikolas-ferreira-deputado- bolsonarista-mineiro-que-vai-presidir-a-comissao-de-educacao.ghtml. Acesso em: 30 set. 2024.
SPEAKRJ. Estatísticas do YouTube de Deive Leonardo. Disponível em: https://Instagram.speakrj.com/audit/report/UCNMHZujkcJXErDXhLSGNVdA/ youtube?formCode=MG0AV3. acesso em 28 set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcelo de Araújo Silva, Marcos Rodrigues Simas (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados na Teologia Contextual (TEOCON) permanecem com os autores. Ao submeter um manuscrito, os autores concordam com os seguintes termos:
-
Primeira Publicação: Os autores concedem à Teologia Contextual (TEOCON) o direito de realizar a primeira publicação do trabalho, garantindo à revista o direito de disseminar e distribuir o artigo em todos os formatos e meios, incluindo impressos e digitais.
-
Direitos do autor: Após a publicação, os autores têm autorização para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: disponibilizar em repositórios institucionais ou publicação como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.